زندگی رسم خوشایندی است

زندگی رسم خوشایندی است
نویسندگان

تیشه به ریشه ی خود زدن

چهارشنبه, ۱ شهریور ۱۴۰۲، ۰۷:۲۳ ق.ظ

من همیشه تلاش دارم به اعتقادات‌ و سبک زندگی دیگران، احترام بگذارم. با همه در صلح و ادب رفتار کنم. چرا که اسلام واقعی احترام و حُسن خلق را بسیار توصیه کرده و در داستان‌های پیامبران و بزرگان و ائمه نیز، این مرام و سیره هویدا است.

ماجرای غم انگیزی بر من روی داد. در سفر استانبول یکی از آشنایان هم توی تور ما بود برخلاف من و خاله و دختر خاله ام که محجبه بودیم و یک سری خط قرمزهای را برای خودمان داشتیم و نه تنها مختص ایران بلکه هرجای دنیا هم باشد ما پایبند آن هستیم، این آشنای ما سبک زندگی و اعتقاداتش زمین تا آسمان با ما فرق می کرد. ما به او و نوع نگاهش احترام گذاشتیم و هرگز او را زیر سوال نبردیم که چرا چنین و چنان هستی. اما دو دائما بر ماخرده می گرفت، بر پوشش و حجاب ما، تفکرات ما، نماز ما و... و علنا ما را مسخره می کرد که مثلا چرا توی مسجد نماز می گذارید و.. اما ما تنها به لبخند ماجرا را فیصله می دادیم. سفر به خوشی تمام شد

اما متوجه شدیم او همه جا بین اقوام از ما غیبت کرده است؛ او ما را اُمل خطاب کرده و دشنام های زیادی به اعتقادت ما داده و ما را خرافاتی خوانده( احتمالا بخاطر خواندن آیت الکرسی و صلوات و..)سپس به هریک از ما صفاتی داده.

من ابتدا خشمگین شدم و خواستم واکنشی نشان دهم اما با مرور کتب های خوانده شده و احادیث و اشعار بزرگان مبنی بر پرهیز از مجادله، سکوت، بی اعتنایی و...

دُرُست تر دیدم هیچ واکنشی نشان ندهم و وقار خودم را با سکوت نشان دهم، اتفاقا نتیجه ی جالبی هم داشت و خود فرد منفور فامیل شد و سخن از بی اعتمادی به وی، در همه جا پیچیده بود. 

رفتار او هنوز هم برای ما جای شگفتی و تاسف دارد، او که از ما، نه بی احترامی، نه عتاب و خطاب دیده بود چرا اینگونه کرد؟! 

امیدوارم جامعه ما آنقدر فرهیخته و دانا شود که به هر انتخابی( تا جایی که به زندگی دیگران آسیبی وارد نشود)احترام بگذارد و یکدیگر متهم به خرافاتی، اُمل بودن، سزاوار جهنم و مغضوب خداوند و... نکنند!!! 

 

 

۰۲/۰۶/۰۱
سمانه صبا

نظرات  (۲)

اگر معنای دموگراسی رو عمیقا درک می کردیم و بهش ایمان داشتیم 

پاسخ:
سلام مهربان بانوی مهربانم
دقیقا، همان طور که ما مردم، طالب اختیار و برداشتن اجبار از جامعه هستیم در عین باید یاد بگیریم که به اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم و بپذیریم . مثل کشورهای مثل مالزی یا ترکیه ، مردم در عین تفاوت در نگاه و پوشش در صلح و آرامش باهم هستند

بر حسب تجربه می تونم بگم که قطعا اون شخص جز افرادی هست که ادعای روشن فکری دارند و معمولا در بحث ها زمین و زمان رو نقد می کنن و از دیدشون تنها بینش درست، بینش خودشون هست.

البته که این افراد طبل تو خالی هستند. 

پاسخ:
سلام بر عسل بانوی شیرین
دقیقا درست حدس فرمودین، تاب نگرش مخالف رو ندارند _به نظرم زشت ترین کار ممکن تمسخر ادیان و آداب و رسوم، هست. دوستی داشتم که دین زرتشت رو مسخره می کرد و من ارتباطم رو با ایشان قطع کردم چون ایشان را آدم نامحترم شناختم 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">